11 december 2008

Vierkant oxaalzuur vrij en toognagels afgezaagd

Nadat de aannemers vorige week hun resterende klussen hebben geklaard, is het nu aan mij om het eikenhouten vierkant onder handen te nemen. Omdat het nu toch een stofbende is in huis kan ik mooi enkele donkere inwaterplekken met de schraper te lijf. Dan merk je hoe taai eikenhout is. Slechts vliesdunne laagjes krijg ik er per keer vanaf. Uiteindelijk ziet het er fraai uit en kan ik aan het laatste grote karwei beginnen. Het vierkant moet ontdaan worden van oxaalzuur kristallen.
Deze kristallen geven een witte waas op het hout en zijn veroorzaakt door het onvoldoende afwassen met water van het ontweringswater. Dit ontweringswater dampt nu uit het eikenhout en vormt een witte laag oxaalzuur kristallen.
Hoewel het aanvankelijk alleen maar een cosmetisch probleem lijkt, heb ik wekenlang last van een hardnekkige hoest. Pas nadat ik de oxaalzuur kristallen op de begane grond van de vierkantspalen heb verwijderd, houdt het hoesten op.
Nu moet een deel van de palen beneden en alle palen boven nog behandeld worden.
Eerst zuig ik met een kleine borstel alle loszittende kristallen op. Daarna neem ik met een vochtige dweil de palen af. En passant verwijder ik cement- en gipsresten. De bovenverdieping is 3.70 meter hoog en de ruwe palen maken het afnemen tot een pittige klus. Hoogtevrees moet je niet hebben, vooral naast de balustrade is de hoogte van 7 meter boven de begane grond ietwat intimiderend. Twee dagen ben ik er mee zoet, maar het resultaat mag er zijn. De palen zijn allemaal weer mooi bruin en vooral schoon.

De toognagels, dit zijn de eikenhouten pinnen die de afzonderlijke gebinten bij elkaar houden, hebben allemaal een verschillende lengte. Volgens de bouwer van het vierkant is het goed gebruik om ze af te korten tot 6 centimeter. Dat betekent dat er 15 toognagels moeten worden afgezaagd. Op 7 meter hoogte aan de binnenkant van het vierkant een wat spannende bezigheid. Het ziet er nadat de zaag zijn werk heeft gedaan keurig uit.

Geen opmerkingen: