17 september 2008

Nieuw historisch materiaal en hr Klok geboren in Woude 6

Vandaag hou ik me onder meer bezig met het scannen en fotograferen van oude prenten en foto's. Deze zijn allemaal afkomstig van Henk en Irma Kater, een van de vroegere bewoners van Woude 6. Eerst kreeg ik de pentekening met het sluisje in de voorgrond. Deze prent geeft een goed beeld van de oude boerderij. De pentekening die vanaf de dijk is gemaakt met het ophaalbruggetje kende ik al, deze komt ook voor in het boekje over De Woude.
Vandaag breng ik de eerste twee prenten terug en krijg een derde mee. Dit is een potlood tekening. Opvallend is de te grote afstand tussen de boerderij en Woude 7, het huis van Thomas en Minette.
Heel blij ben ik met de luchtfoto van het dorp. Ik schat dat deze rond 1980 is gemaakt. De lijst krijg ik niet zonder schade open, daarom maar door het gematteerde glas gefotografeerd. Met de zon als lichtbron kan ik de foto zodanig neerzetten dat er weinig hinder van het gezandstraalde ruitje is. Na de overzichtsopname maak ik een detail van het schiereiland waarop Woude 6 is gebouwd. Nu is heel mooi te zien hoe vol het toen was gebouwd. Opvallend is dat het pad op de overtuin exact overeenkomt met het schelpenpad dat we nu hebben gemaakt. Het pad van toen stopt tot op de centimeter nauwkeurig op dezelfde plek als waar deze nu ook ophoudt. Opvallend is de caravan op de voortuin. Deze is van de familie Spijker, een glashandelaar uit Haarlem. De caravan heeft er enkele tientallen jaren gestaan. De nu enorme treurwilg is toen kennelijk recent geplant, het is nog maar een iel boompje.

Vanmiddag heeft een ouder echtpaar meer dan normale belangstelling voor de boerderij. Ik zie ze al een tijdje op het ophaalbruggetje staan, maar breng eerst de foto's terug naar de familie Kater. Op de terugweg spreekt het echtpaar mij aan en vraagt of ik de bewoner van Woude 6 ben. Het blijken de heer en mevrouw Klok te zijn, nu woonachtig in Zuid-Oost Beemster. De heer Klok, hij is nu 79 jaar, is in 1929 geboren in de voormalige boerderij op Woude 6. Ik laat ze het huis zien en ze zijn onder de indruk. De heer Klok vertelt dat de boerderij ook in de dertiger jaren van de vorige eeuw al in een matige staat was. De ratten konden vrijelijk in- en uitlopen en hebben toen regelmatig gaten gevreten in de kleren die in de kast lagen. Zelfs de bontkraag van de winterjas van moeder Klok werd opgepeuzeld. Toen Klok 6 jaar was zijn zijn ouders verhuisd. Een bijzonder leuke ontmoeting die zeker een vervolg krijgt omdat mevrouw Klok heel fraaie foto's heeft van de oude boerderij op Woude 6.

Geen opmerkingen: