25 november 2006

Bouwput gereed

Vanmiddag rijden mijn zoon Bart en ik naar het bouwterrein op De Woude. Bart is er een paar maanden geleden toen alles nog onder het onkruid zat voor het laatst geweest. Hij is onder de indruk van de grootte van het bouwvlak.
William Offringa is er met zijn broer Johan aan het werk. Het zoontje van William speelt in de bouwput en is tot zijn knietjes drijfnat.
Het hele bouwvlak is voorzien van wit zand. De plaatsen waar de heipalen komen zijn met oranje gekleurde stokjes aangegeven.
Tijdens de graafwerkzaamheden is de telefoonkabel van de buren kapot gegaan. Gelukkig kon dit binnen twee uur weer gerepareerd worden.
De stolp moet toch nog iets lager komen, zo'n 8 cm. De boerderij zou op het lagere achterterrein anders te hoog komen. Dat ziet er niet goed uit en zou te steile taluden opleveren. Nu komt de stolp op rond de 26 tot 28 cm onder de dijk.
Folkert en Gertine van het eetcafe De Woude komen een praatje maken. Zij zijn ook aan het bouwen en zijn druk in de weer om een oude boomstronk te verwijderen die hun nieuwe fundering in de weg zit.
Ik maak wat foto's en wandel met Bart naar Woude 18, de boerderij waar we eerder op uit waren. Een oudere man vist op voorntjes. Hij eet ze op. Op mijn opmerking dat er veel graten in zitten zegt ie dat er in forel ook graten zitten.
We lopen weer terug en zien Thomas thuiskomen. Hij heeft een ontsteking in zijn kaak en is naar de tandarts geweest. We praten nog wat over de bouw en hij gaat snel naar huis.
Terug met de pont kijken we even naar de ruim 30 heipalen die al klaar liggen. Ze zijn 22 x 22 cm en 7.5 meter lang. Gewicht 870 kg per paal. Ze zullen er met een 1100 kg heiblok worden ingeslagen. Bart laat zich gewillig fotograferen op de palen.
Maandag zal de heier komen en met het heien beginnen. Ik heb een vrije dag en zal samen met mijn vrouw Marian de eerste paal erin slaan.

Geen opmerkingen: