22 maart 2007

Hoge School metselen

Vanmiddag ga ik even naar De Woude. Vader Offeringa is met het koude weer aan het metselen. Als ik aankom zie ik hem niet, maar even later komt ie uit de schaftkeet. Tijdens het werk maken we een praatje. Hij is nu aan de oostelijke muur bezig. Hij vertelt dat ie tijdens het zachte weer van de vorige week de noordelijke muur heeft opgetrokken zodat ie met het slechtere weer in de luwte staat, slim.
Offeringa brengt elke 40 cm aan weerszijden van het kozijn een anker aan, op de foto te zien, om metselwerk en kozijn onverbrekelijk aan te elkaar te verbinden. De loodslabben zijn nu aangebracht. Ik zie dat van iedere steen die tegen het kozijn wordt geplaatst aan de binnenzijde van de spouw een hoek wordt afgeslagen. Vervolgens wordt de ontstane ruimte met specie gevuld. Vader Offeringa legt uit dat ie dat doet om een luchtdichte passing tussen kozijn en de stenen te krijgen. Offeringa vertelt dat dat in de gewone bouw allang verleden tijd is, maar voor een optimale kierdichtheid wel heel zinvol is. Dit is de Hoge School van het metselen.
Ik maak weer een serie foto's voor een panorama. Heel leuk om te zien dat vader Offeringa er nu twee keer opstaat.

Geen opmerkingen: