27 maart 2007

Warmtepomp en kraan op de bouw

Vanmiddag rij ik naar Ruiter en De Lange in Wervershoof. Ruiter en De Lange is een van de mogelijke installateurs van de warmtepomp. Marco Grent ontvangt me en legt enthousiast de mogelijkheden uit. Zijn bedrijf heeft een voorkeur voor de producten van het merk Stiebel Eltron. Warmtepomp en 170 liter warm water zijn fraai gecombineerd in één unit. Er zullen zeker 9 bronnen moeten worden geboord tot een diepte van 50 meter. De onderlinge afstand van de bronnen zal rond de 5 meter bedragen. Dit is nodig om de aardwarmte tot in lengte van jaren stabiel aan te voeren naar de bronpijpen. Marco zal een uitgewerkte offerte sturen.
Op de terugweg rij ik even langs De Woude. Al vanaf de vaste wal zie ik een grote kraan op het werk staan. Robbert Spil, de uitvoerder, is bezig om een grote partij hout voor het bouwen van de eerste verdieping te lossen en direct op de juiste plaats te hijsen. Robbert is blij met de kraan, het maakt veel werk een stuk makkelijker en vooral lichter.
De steiger van waaraf het vierkant zal worden gebouwd is deels al gebouwd. Ik maak een aantal foto's voor een panorama, ik krijg de smaak daarvan aardig te pakken.
Ik maak kennis met Koen Schoon. Koen is bezig een huis te bouwen vlak bij de dijk. Koen is lid van de wegcommissie en maakte zich boos om de toch weer te zware vrachtauto van 14,5 ton die vanmorgen de kraan heeft gebracht. Ik kan er uiteraard niks aan doen, maar zal wel de aannemer nogmaals op het hart drukken dit te voorkomen.

Geen opmerkingen: