09 maart 2007

Knagend dilemma voorbij......geen dakkapellen

Een drukke week op en voor de bouw. Maandagochtend praat ik met Tom Koning van de gemeente. De gevelwijziging van 4 naar 3 ramen is uiteraard niet vanzelfsprekend. Tijdens het gesprek, ook inspecteur Henk Hendriks is daarbij, blijkt dat Tom en Henk het eens zijn met de wijziging. Het hoeft niet langs de welstand. Waarom dan niet? Heel simpel. De welstandscommissie heeft het bouwplan eerder afgekeurd omdat zij de dakkapellen niet passend vinden op een stolpboerderij. Omdat de ontwikkelaar Tol van Aart twee gezinnen in de stolp wilde huisvesten, heeft deze heel sterk aangedrongen op het mogen plaatsen van grote dakkapellen. Het college van B & W is daar gevoelig voor gebleken en heeft de dakkapellen geaccepteerd. De welstandscommissie is hiermee gepasseerd en eventuele wijzigingen worden niet meer aan hen voorgelegd, zij zouden ze toch afkeuren.
Maar.....heeft de welstandscommissie eigenlijk wel ongelijk? Die vraag houdt mij al vanaf de start van het project intensief bezig. Nu de stolp in aanzien, constructie en vierkant, steeds origineler wordt, worden de dakkapellen mij steeds meer een doorn in het oog. Daarom 'sloop' ik in de laatste vooraanzichttekening van de stolp de dakkapellen eraf en ...... ben ervan overtuigd dat de dakkapellen er niet op moeten komen.
Hoe vertel ik het Marian en vooral hoe vertel ik het de bouwers? Marian is snel overtuigd, als ik het mooier vind, heeft zij geen probleem. Zij waarschuwt me wel dat de aannemers wel stapelgek van me zullen worden. Ze stelt in ieder geval voor wijzigingen van deze aard en omvang niet weer te ondernemen.
Vanmiddag ga ik met Thomas naar Verbart in Oterleek. Ik heb wat 'verzachtende omstandigheden', een paar flesjes wijn, meegenomen.
Rob Verbart en Rick Kuiper vinden de wijzigingen OK, maar maken me tevens duidelijk dat ze het nu wel genoeg vinden. Ze willen bouwen en niet urenlang bezig zijn met veranderingen. Rob, Rick, de boodschap is duidelijk.
Vervolgens zijn we nog anderhalf uur bezig om de lichttoetreding tot de kap te bepraten. We moeten dit uiteraard met Velux ramen doen. Het is best nog een gedoe om de zichtlijnen zo te realiseren dat zowel zittend als staand er geen belemmeringen zijn. Alle wijzigingen worden direct door Rick in AutoCad zichtbaar gemaakt, perfect.
Nu de dakkapellen eraf blijven is het zelfs mogelijk meer licht toe te laten tot de vide. Rick stuurt me de nieuwe tekeningen. Ik ga naar de gemeente om de welstandscommissie weer 'in ere te herstellen'.

1 opmerking:

Anoniem zei

Geen dakkapellen: NOG klassieker effect! gr. Lars