04 september 2007

Bronnen boren gestopt wegens problemen

Vanmiddag rij ik tussen de middag met de auto even naar de bouw. Er zijn nog maar twee bronnen klaar. Bij de derde constateert de boorploeg dat zij druk verliezen in het boorgat. Er blijkt een scheur te zijn ontstaan in één van de boorpijpen. Gelukkig is de bron wel geboord, maar de boorders vrezen dat de boorput in zal storten voordat zij de boorpijpen allemaal hebben verwijderd. Dit gaat gelukkig goed, de bron blijft intact maar het boren moet gestaakt worden.
Ze moeten terug naar Elburg om een nieuwe boorpijp op te halen.
Ik praat nog even met de mannen en ik krijg een lesje grondboren. De toevoeging aan het water van de boorput is Antisol, een polymeer dat het water als het ware dikker maakt. Daardoor lekt het niet weg uit het boorgat naar poreuze zandlagen en houdt het het gat op de gewenste diameter.
Een tweede toevoeging is Bentonit. Dit is een soort klei dat zich afzet aan de rand van het boorgat en zo als het ware een laagje cement vormt en het boorgat verder stabiliseert.
Als ik naar de pont terugloop komt Koen aanlopen. Hij vraagt hoe het gaat en ik vertel hem over de pech. Hij weet precies wat er aan de hand is. Koen werkt op boorplatforms en boort naar olie en gas. Volgens Koen wordt Bentonit ook wel mudcake genoemd.

Geen opmerkingen: