07 mei 2007

Kap op stolp geplaatst

Vanmorgen kijk ik om 8.15 uur op de webcam. Er zijn twee man te zien op de verdieping, verder niks. Ik heb een flinke pijn in mijn nek en kan mijn hoofd niet goed bewegen. Ik slik een Ibuprofin en val op de bank in slaap. Om half tien belt TNT post of ik de post voor de zaak nog kom halen. De pijn is nu draaglijk, ik haal de post en breng deze naar de zaak.
Om 10.15 uur ben ik op de bouw en zie dat de eerste binnenwanden er al staan. De grote vrachtwagen van de leverancier van de kap, Bouw 85 uit Enkhuizen staat te lossen aan de andere kant van de pont. Er gaat een relais van de kraan kapot waardoor wat vertraging ontstaat. Vader Verbart rijdt met de trekker en platte wagen heen en weer over de pont om de goed verpakte kapdelen naar de bouw te brengen.
Het weer is slecht, het regent voortdurend, het is heel benauwd maar het waait nauwelijks. De mannen van Bouw 85, hun slogan is 'top of the bill-ding', werken in T-shirt. Joey en Jos weten goed waar ze mee bezig zijn. Het is eigenlijk een grote legpuzzle. Eén keer gaat het fout tijdens het hijsen. Een deel van de tweede verdiepingvloer hangt in de takels als er een polypropyleen stropje loslaat. Gelukkig is de valafstand maar 20 cm en er is zelfs geen enkele schade. Bij het monteren van een kapdeel bij de darsdeur dondert Jos bijna omlaag. Zijn collega Joey houdt het kapdeel gelukkig goed vast en daardoor kan Jos zich redden. Ook deze jongens, net als de bouwers van het vierkant, beschouwen een balk van 23 cm dik op 7 meter hoogte als even veilig als een tegelpad op de begane grond.
In rap tempo worden eerst de binnenwanden gesteld. Opvallend is dat de beplating aan één kant van de panelen vrijwel los zit. Dit is om de installateurs de gelegenheid te geven hun bedrading en stopcontacten aan te brengen. Daarna wordt alles pas definitief vastgeschroefd.
Dominique en Robbert van Verbart verzorgen het hijswerk, een goed koppel.
Tom en Mike zijn beneden bezig met het lijmen van de hal en het toilet. Het regenwater gutst naar binnen, jammer maar het is niet anders.
Als de mannen vragen waar de ruimte van de badkamer voor dient, roepen ze terug dat dat wel voor een elftal is bedoeld. Het beoogde effect van de 3.70 meter hoge tweede verdiepingvloer is inderdaad heel bijzonder.
Om even voor half vier verlaat ik de bouwplaats, ik ga maar even bij de huisarts langs. Morgen worden de laatste delen van de top geplaatst en is het profiel van de stolp na zes jaar weer terug op De Woude.
Voor een 84 foto's tellende reportage ga naar:
http://tinyurl.com/26ms4u

Geen opmerkingen: