02 mei 2007

Geen kap, wel goten en strekkies

De kap zou vandaag arriveren. Dat lukte niet en eerst zou het morgen worden. Ik fiets vanmiddag naar de bouw en verneem dat het nu waarschijnlijk maandag wordt. Waarom deze vertraging? Eilandproblemen! De fabrikant van de kap is natuurlijk op de hoogte gebracht van de beperkingen van de pont en het eiland. Dat is blijkbaar niet goed overgekomen. Normaliter wordt een dergelijke kap met een grote vrachtauto op de bouw afgeleverd en met de bouwkraan afgeladen. Echter.... een grote vrachtauto kan niet over de pont. Daarom moet een vrachtauto met eigen kraan de onderdelen afladen bij de pont. Daarna moeten de 40 delen met een platte wagen naar de bouwplaats worden vervoerd. De benodigde vrachtwagen is pas maandag beschikbaar. Wel bevestigen twee medewerkers van de kapleverancier alle aanslagen op de eerste verdieping om straks de kapdelen te kunnen plaatsen. Dit gaat op de millimeter nauwkeurig.
Vanmiddag moet de uitvoering en detaillering van alle goten worden besloten. Robbert Spil van Verbart heeft een aantal voorbeelden voorbereid en samen met Thomas zijn we er snel uit. Afhankelijk van de plaats, op de zijkant van de woning wordt iets eenvoudiger gedetailleerd dan de eerder bepaalde fraaie voorgoten. Het wordt evenwel niet barok en al helemaal niet exhibitionistisch.

Ik zag vanmorgen dat de metselaars Tim en Mike bezig zijn met de 'strekkies', dit zijn de zogenaamde 'hanenkammen'. Deze verticaal staande stenen boven de deur en de ramen moeten allemaal onder een hoek worden gezet. Steen voor steen wordt in de juiste maat geslepen, een monnikenwerk. We zien bij twee havenkammen dat er een klein stuk steen moet worden gebruikt. Dat lijkt niet mooi, maar blijkt onvermijdelijk en zal na het voegen niet meer opvallen.

Geen opmerkingen: