29 mei 2007

Voegen in alle kleuren maar wel topkwaliteit

Vanmiddag om half twee heb ik een afspraak met vader Kees Offeringa. Hij zal een paar proefstukken maken om de verschillende kleuren voegen te laten zien. Terwijl ik even met Robbert en Dominique praat, zij zijn bezig met het maken van de red ceder betimmering naast de darsdeuren, maakt Offeringa enkele proefstukken op de buitenmuur aan de zuidzijde van de garage.
Allereerst krijg ik les over cement. Vader Kees vertelt me dat voegbedrijven meestal een 4:1 mix gebruiken. Dit zijn 4 delen zand, 1 deel cement. Offeringa gebruikt een rijkere mix van 3:1, 3 delen zand en 1 deel cement. De voeg wordt gladder en veel sterker. Dan de keuze van de kleuren. Aan de onderkant wordt een vrij donkergrijze voeg gebruikt, ziet er prima uit. Voor de muur boven de rol is er een keuze uit wit of een heel lichtgrijze voeg. De lichtgrijze voeg bestaat uit 6 delen wit en 1 deel grijs. Op de muur is het verschil maar net te zien. Daarom maakt vader Offeringa twee hoopjes van de witte en de lichtgrijze voeg en schrijft de mengverhouding er met potlood bij.
Dan mag ik een keuze maken of de witte voeg onder de steen boven de staande rol moet komen of dat deze voeg nog in donkergrijs moet. Ik kies voor de witte voeg onder de steen. Wel lastiger voor vader Offeringa, maar hij vindt dat ik moet kiezen.
Vader Offeringa wijst me op de voegbreedte, die is bij de stolp 11 mm, dit in tegenstelling tot de meer gebruikelijke 13 tot 14 mm. 11 mm is heel fraai. De voegen zullen platvol worden, echter wel 1,5 tot 2 mm verdiept. Daardoor komen de stenen heel mooi tot zijn recht en blijft het cement van de voegen op de achtergrond.
Ik heb mijn camera niet bij me, zodat ik geen foto's kan maken.
Het voegen zal meerdere weken in beslag nemen en zal alleen door Offeringa sr. worden gedaan. Tom kan het ook heel goed, maar Offeringa sr. wil elk verschil in voegwerk uitsluiten en wil de klus alleen klaren.
Thomas zal na zijn werk het proefstuk bekijken en me morgenochtend zijn oordeel geven. Morgenochtend kan het proefstuk er nog uitgehaald worden.

Geen opmerkingen: