27 augustus 2008

Wim op de kraan

Vandaag wordt er door Maurice en Rob gewerkt aan de kompasroos. Aan de hand van de uitslagen op grote vellen karton, worden 3 cm dikke hardstenen platen met de Stihl cirkelzaag op maat gezaagd. Met een peilkompas zorgen we voor een precieze ligging op het noorden. Dat gaat niet in één keer goed omdat mijn twee kompassen onderling 3 graden verschillen. Aan de hand van een kadasterkaart bepaal ik welk kompas de goede waarde aangeeft.
De stenen platen worden op een bedje van zand en cement neergevleid. Als de vier windstreken in hardsteen liggen, wordt de tegenkant in de lengte gestraat met 5 duims walen. Die walen worden ook weer heel precies met de steenzaag in model gezaagd. Als dat klaar is wordt er met gebakken 7-duimers rond gestraat. Het wordt al heel chique.
Terwijl de mannen met het kompas bezig zijn stelt Maurice voor dat ik zelf met de kraan de enorme bos struiken verwijder die ons al heel lang het zicht op een deel van de Markervaart ontneemt. Maurice legt me uit hoe het werkt. In het begin natuurlijk vreemd, maar al snel kan ik aardig met de Takeuchi overweg. In twee uur zijn de immens groot uitgegroeide struiken een kopje kleiner. Het uitzicht is prachtig nu de boom weer solitair staat. Tussen de struiken ontwaar ik behalve veel lege bierglazen ook twee oude koperen ketels. Die liggen er waarschijnlijk al heel lang. Marian komt ze ophalen.
Volgende week zal de klimop worden verwijderd en de treurwilg worden gesnoeid.

Geen opmerkingen: